De zeer gevaarlijk kant van: Ayahuaska gebruiken en kundalini
De plant ayahuaska is een heilige liaan, die van oudsher in Zuid-amerika alleen door sjamanen mag worden gebruikt die hun hele leven lang in training zijn geweest hiervoor. Ook pas na meerdere beoordelingen en intakes, mag jij ‘ eventueel’ de plant gebruiken. Alleen in zeer ernstige gevallen als kanker, aids en demonen-uitdrijvingen etc. Of bij stabiele, geaarde mensen die het ‘ aankunnen’.
Bij ook maar iets verkeerds, zoals de sjamaan die afgeleid is, of de client heeft een psychische stoornis, danwel een energie-systeem storing: Kan ayahuaska leiden tot extreme psychoses, kundalini-crissen, verwardheid en onherstelbare schade aanrichten aan je hele systeem. Ik heb van zeer dichtbij meegemaakt, hoe iemand zich door vrienden liet meeslepen, die zelf ongecontroleerde ayahuaska sessies deden, bij een niet kundig gezelschap, en zelfs meerdere ayahuaska sessies in enkele maanden deed. Totaal geen kennis en wetenschap, of kunde wat dit precies met je doet, en ook dus vrienden meeslepen die dit helemaal niet ‘ aan kunnen’. Gewoon uit een naïef, enthousiasme en onwetendheid, meedoen met iets wat zeer en zeer schadelijk kan zijn als er ook maar iets verkeerd gaat. En het ging helemaal verkeerd. Behalve dat het enkel mag gebeuren door een echte expert, die echt heel lang hiervoor in training is geweest. Mag het dus ook maar in zeer specifieke gevallen, waarvoor diverse gesprekken nodig zijn (door een expert). Het meest zwak zijn de mensen die genezing zoeken, elkaar meeslepen, zich verzamelen op plekken waar deze energie tezamen komt. Allemaal hele gevoelige mensen, die al uit balans zijn en dus vatbaar voor alles wat er gaat gebeuren en in de ‘ zaal hangt’. Ik ben zelf enorm ziek geweest nadat ik mensen heb gezien, gevoeld en ervaren heb die drugs gebruikten of van een ayahuaska sessie afkwamen. Ik probeerde die mensen nog te zuiveren en te helpen ook, waardoor ze zich beter gingen voelen, en weer vrolijk verder gingen met het misbruik van dit goedje of healingen/zuiveringen aangaan zonder enig rekening te houden met het eigen energie – en aura-systeem. Laat niemand in jouw aura! Alleen je geliefden of mensen die je werkelijk kan vertrouwen, en niet uit ‘ genezing’, omdat je je slecht voelt, van alles maar doen en gebruiken. En ‘ geloven’. Ik vraag me ook af, wat voor ‘ vrienden’ jou continu meeslepen naar spirituele bijeenkomsten, en andere mensen bekritiseren die waarschuwingen afgeven. Zijn dit wel vrienden, of zijn het mensen die jou beïnvloeden omdat er op je voorhoofd staat geschreven ‘ Ik sta open voor hulp’.
En mag dit maar eens of maximaal enkele malen in je leven! Ayahuaska kan blokkades nog erger maken, en mensen met een lichte psychische stoornis (Zelfs HSP en add, asperger, borderline- Niet dat dit stoornissen zijn- Maar ook maar enige disbalans in hersenen of aura!!) nog tien keer erger maken. Deze mensen mogen dus nooit ayahuaska nemen! Het meest schandalige is, dat ondanks mijn diverse waarschuwingen over dit goedje, de groeperingen gewoon doorgaan met het houden van rituelen. De desbetreffende totaal verwarde mensen, nog een keer gaan drinken om dat ze zich zo klote voelen. Ik heb gezien hoe iemand helemaal in de war , met een totaal verstoorde aura allemaal geesten meenam na een sessie, omdat de geesten die vrijkomen bij mensen met ayahuaska (demonen), op de persoon af waren gegaan. Die persoon is ook nooit meer hetzelfde geweest. Ayahuaska, evenals andere hallucogene middelen kunnen blijvende psychische en energetische schade aanrichten. De desbetreffende vrienden die de andere vrienden weer meeslepen, hebben zelf geen idee waar ze mee bezig zijn. En om daar andere mensen weer in mee te slepen, in je eigen argeloze zoektocht, is echt geen kundige kennis. In het westen word er commercieel omgegaan met ayahuaska, en worden de intakes niet of nauwelijks gedaan. Als er door ayahuaska demonen in je aura komen, kan je daar je hele leven lang ernstig psychisch gestoord van raken. Als dit ook een lichte stoornis versterkt, zoals borderline, eindigen vele die een spirituele crisis hebben in klinieken waar ze niet meer uitkomen. Ayahuaska kan bij mensen die niet goed geaard zijn, mogelijkerwijs een kundalini-crisis op gang brengen.
Een kundalini crisis kan ook op gang komen door seks met een tweelingziel (Eerst krijg je witte explosies in je hoofd)- Daarna ontvouwt de energetische slang in je stuitje. Dit is ZEER serieus te nemen, en vrijwel altijd de oorzaak van psychoses, alleen in het westen zijn ze hier niet bekend mee. Psychoses zijn ophopingen van energie bij het hoofd, doordat je niet kan aarden. De oorzaak van aarding wat niet plaatsvind, kan verschillend zijn. Ayahuaska zet je gehele energie-systeem open, en op zijn kop. Alles, goed en kwaad, kan dus in jouw aura en systeem komen ten tijde van de sessie. Dus al het kwaad wat rondhangt bij andere mensen en in de zaal, kan zich vrij nestelen in jou. Jij hebt geen bescherming meer, er is vrije toegang. Bovendien zet je al je oude trauma’s en vorige levens op zijn kop. En daar waar enige blokkade-vorming is, gaat het goedje de verkeerde kant op. Nogmaals, dit zeer sterke hallucogene midde mag eigenlijk alleen door zeer kundige sjamanen worden gedronken, die geen enkele blokkade meer hebben. En die zo ervaren zijn, dat ze al het kwaad tijdens de sessie bij je weghouden, en helemaal gescheiden van andere mensen.
Lees niet alle mooie verhalen op internet, laat je niet opjutten door vrienden die zelf spiritueel in een crisis zitten, en weet dat er in dit wereldje ontzettend veel nep is. In het westen weten ze vrij weinig van deze zaken. Ik heb nog steeds, elke dag verdriet om wat ik bij mensen heb gezien nadat ze ayahuaska hebben gebruikt. De totale aura, hart-chakra is verstoord, aarding is weg, en het lijkt alsof mensen helemaal verdwenen zijn of de weg kwijt. Of dit ooit nog goedkomt, als iemand zo in de war is geraakt, is nog maar de vraag. De persoon heeft het zelf veroorzaakt, ondanks waarschuwingen, dit is ook hun leerproces. Ik hoop dat het nu duidelijk is, hoe ernstig enig hallucogeen middel kan zijn, en je dit levenslang psychotisch kan maken. het kan je hele perspectief veranderen op je relatie, je leven, en je-zelf. Stel je eens voor, dat je hierna helemaal (Al je chakra’s staan op zijn kop, je hele aura vol met rotzooi omdat ze ayahuaska drinken met meerdere mensen tegelijk in 1 ruimte met ‘ sjamanen’, die geen idee hebben wat er echt gebeurd.) Ik heb mensen zien trillen en ziek zijn na sessies, ik heb gezien dat hun hele ziel was verdwenen. Ik ben echt vrienden ‘ kwijtgeraakt’ door deze middelen. Krijg maar weer ooit je hele aura plus energie-systeem en je aarding en je ziel terug! In het westen is daar al bijna geen kundige hulp voor! Ik heb mensen echt in klinieken zien verdwijnen en onder de medicatie gezet worden. Als je dus enig licht HSP/ADD, borderline, niet geaard, of al in de war was (depressief etc.) gebruik dit dan NOOIT.
Ook wil ik waarschuwing voor mensen die zich uitgeven voor healer en genezer, die pas sinds enkele jaren zoekende zijn. Die totaal niet kundig zijn in wat ze doen. Het is allemaal heel lief en aardig dat ze andere mensen willen helpen, maar echte healers, hebben vaak hele lange trainingen en leerprocessen achter de rug. En zijn heel integer met energie, en weten ook alles van ‘ the dark side’, zoals demonen en negatieve aura’s. Vele hebben een totaal andere achtergrond, raken in het spirituele circuit, en gaan na een paar workshops allerlei mensen ‘ healen’. En dus andere mensen ‘ zieker’ maken door hun onkunde. Er zijn zeer weinig mensen betrouwbaar& kundig in deze wereld. Hoe erg je ook zoekende bent, laat je echt niet meeslepen door enthousiaste doch onkundige ‘ healers’. Deze staan niet op beurzen en festivals, deze weten dat dat totaal onverantwoord is.
Kundalini crisis, veroorzaakt door seks met je tweelingziel, kan jaren duren.Je tweelingziel heeft dezelfde energetische trilling als jij, er is geen ander identiek aan Jou. Jullie hebben ook de afspraak gemaakt om kundalini bij elkaar te activeren. (Na de seks duizelingen, neiging tot flauwvallen, en vooral tijdens de eerste keer seks een duidelijk gevoel ‘ helemaal 1 te zijn’, en 1 of allebei partners ervaren licht-explosies in het hoofd) De eerste keer is al genoeg om de kundalini te activeren, en dit hebben jullie samen afgesproken (voor dit leven) te doen. Het kan goed zijn, om even een ‘pauze’ in te lassen, of enkel seks te hebben als je allebei weer ge-aard bent. Overigens, seks blijven hebben met je tweelingziel is enkel helend en zeer aardend, als jullie dit doen in veel liefde en evenwicht. Juist dat kan je genezen en helen! Je tweelingziel is jou, inclusief je trauma’s en blokkades en mooie dingen, dus je wisselt de energie uit met je-zelf. Dat kan zeer effectief en helend zijn. Enkel de kundalini activatie kan zeer heftig uitpakken in combinatie met ONgeaard zijn, hallucogene middelen en meerdere trauma’s.
Als je ayahuaska hebt genomen, en daarna zeer in de war bent (psychotisch) neem alsjeblieft contact op met een psychiater EN een spiritueel crisiscentrum. Deze centra zijn bekend met spirituele crisis. Als je enig vermoeden hebt dat je een spirituele crisis (ander woord psychosen) hebt, of in de war bent al een langere tijd, je relaties hebben gezegd dat er iets heel anders is aan je, vreemde gedachten etc. Trek dan meteen aan de bel, en stop met alle middelen/sessies/spirituele meditaties, Kundalini Yoga (Doe dit ook niet in het westen!!!)
Het is helemaal hip en happening, maar doe NIETS met kundalini, geen kundalini yoga of meditatie. Laat je niets wijsmaken door cursus leiders en workshops, ze weten hier absoluut niet wat ze doen.) Stop dus met enige vorm van ziels-therapie, meditatie, verandering aan je energie-systeem. Radicaal. Enkel aarden, wandelen, knuffelen, zwemmen, veel water drinken, de sauna in, met je handen werken. Laat alles los wat je enigzins nog in de war kan brengen, want je bent al helemaal in de war. Het beste is om niet alleen te zijn, maar bij iemand te logeren waar je je veilig bij voelt. Met wie je bij voorkeur even helemaal kan ‘ normaliseren’. Ga NIET naar healers, kerkgenootschappen, kloosters, of bij mensen die allemaal mensen thuis ‘ healen’. Ik heb zoveel onkundige healers gezien, die net een paar jaar bezig zijn en allemaal mensen reiki geven, en adviezen, die echt totaal onkundig zijn met energetische dingen. (Zoals de mensen die allemaal ayahuaska zelf gaan drinken en de week daarop weer- Je staat versteld van deze dingen, maar mensen die in de war zijn of de weg kwijt- Doen de gekste dingen- En daar spelen deze groeperingen op in!)
De kundalini crisis, kan je hele jeugd en vorige levens omhoog halen. Het gaat ongecontroleert in je systeem de boel schoon brandden. Hierbij heb je deskundige hulp nodig. Ayahuaska kan dit proces ook op gang brengen, of nog vele malen ver-ergeren. Ben jij sinds ontmoeting met je tweelingziel vaak verward, emotioneel, depressief, of gedraag je je vreemd? Komen er veel oude dingen omhoog? Of ben je sinds de ayahuaska sessie niet meer jezelf, of mis je hele periodes uit je ‘ leven’ (Ook vorm van psychosen). Neem dan dit artikel zeer serieus mee.
Je aura staat wagenwijd open voor geesten, energie en demonen (Geloof me, die zijn er! Vooral bij zieke en zoekende mensen op spirituele bijeenkomsten en workshops etc). Ik kon die mensen die ik van hun pad af heb zien glijden alleen helpen met aarden, healingen en waarschuwingen. Maar de mensen zelf bleven omgaan met verkeerde vrienden en bleven deze middelen gebruiken. Je mag zelf niet onderdoor gaan aan mensen die zichzelf ziek maken met verkeerde vrienden en middelen!!
Websites:
*Centrumintegralepsychiatrie.nl
(Prana: De uitgave ‘Spirituele crisis’ is zeer informatief!)
Kundalini crisis: http://www.kundalinicrisis.nl/
En http://www.transpersoonlijk.nl
Kyle Nolan spent the summer of 2011 talking up a documentary called ‘Stepping Into the Fire,’ about the mind-expanding potential of ayahuasca. The film tells the story of a hard-driving derivatives trader and ex-Marine named Roberto Velez, who, in his words, turned his back on the “greed, power, and vice” of Wall Street after taking ayahuasca with a Peruvian shaman. The film is a slick promotion for the hallucinogenic tea that’s widely embraced as a spirit cure, and for the Shimbre Shamanic Center, the ayahuasca lodge Velez built for his guru, a potbellied medicine man called Master Mancoluto. The film’s message is that we Westerners have lost our way and that the ayahuasca brew (which is illegal in the United States because it contains the psychedelic compound DMT) can set us straight.
Last August, 18-year-old Nolan left his California home and boarded a plane to the Amazon for a 10-day, $1,200 stay at Shimbre in Peru’s Amazon basin with Mancoluto – who is pitched in Shimbre’s promotional materials as a man to help ayahuasca recruits “open their minds to deeper realities, develop their intuitive capabilities, and unlock untapped potential.” But when Nolan – who was neither “flaky” nor “unreliable,” says his father, Sean – didn’t show up on his return flight home, his mother, Ingeborg Oswald, and his triplet sister, Marion, went to Peru to find him. Initially, Mancoluto, whose real name is José Pineda Vargas, told them Kyle had packed his bags and walked off without a word. The shaman even joined Oswald on television pleading for help in finding her son, but the police in Peru remained suspicious. Under pressure, Mancoluto admitted that Nolan had died after an ayahuasca session and that his body had been buried at the edge of the property. The official cause of death has not yet been determined.
Pilgrims like Nolan are flocking to the Amazon in search of ayahuasca, either to expand their spiritual horizons or to cure alcoholism, depression, and even cancer, but what many of them find is a nightmare. Still, the airport in Iquitos is buzzing with ayahuasca tourism. Vans from shamanic lodges pick up psychedelic pilgrims from around the world, while taxi drivers peddle access to Indian medicine men. “It reminds me of how they sell cocaine and marijuana in Amsterdam,” one local said. “Here, it’s shamans and ayahuasca.”
Devotees talk about ayahuasca’s cathartic and life-changing power, but there is a dark side to the tourism boom as well. With money rolling in and lodges popping up across Peru’s sprawling Amazon, a new breed of shaman has emerged – and not all of them can be trusted with the powerful drug. Deaths like Nolan’s are uncommon, but reports of molestation, rape, and negligence at the hands of predatory and inept shamans are not. In the past few years alone, a young German woman was allegedly raped and beaten by two men who had administered ayahuasca to her, two French citizens died while staying at ayahuasca lodges, and stories persist about unwanted sexual advances and people losing their marbles after being given overly potent doses. The age of ayahuasca as purely a medicinal, consciousness-raising pursuit seems like a quaint and distant past.A powerful psychedelic, DMT is a natural compound found throughout the plant kingdom and in mammals (including humans). Scientists don’t know why it’s so prevalent in the world, but studies suggest a role in natural dreaming. DMT doesn’t work if swallowed alone, thanks to an enzyme in the gastrointestinal system that breaks it down. In a feat of prehistoric chemistry, Amazonian shamans fixed that by boiling two plants together – the ayahuasca vine and a DMT-containing shrub called chacruna – which shuts down the enzyme and allows the DMT to slip through the gut into the bloodstream.
Ayahuasca almost always induces vomiting before the hallucinogenic odyssey begins. It can be both horrifying and strangely blissful. One devotee described an ayahuasca trip as “psychotherapy on steroids.” But for all the root’s spiritual and therapeutic benefits, the ayahuasca boom is as wild and unmanageable as the jungle itself. One unofficial stat floating around Iquitos says the number of arriving pilgrims has grown fivefold in two years. Roger Rumrrill, a journalist who has written 25 books on the Amazon region, including several on shamanism, told me there’s “a corresponding boom in charlatans – in fake shamans, who are targeting foreigners.”
Few experts blame the concoction itself. Alan Shoemaker, who organizes an annual shamanism conference in Iquitos, says, “Ayahuasca is one of the sacred power plants and is completely nonaddictive, has been used for literally thousands of years for healing and divination purposes . . . and dying from overdose is virtually impossible.”
Still, no one monitors the medicine men, their claims, or their credentials. No one is making sure they screen patients for, say, heart problems, although ayahuasca is known to boost pulse rates and blood pressure. (When French citizen Celine René Margarite Briset died from a heart attack after taking ayahuasca in the Amazonian city of Yurimaguas in 2011, it was reported she had a preexisting heart condition.) And though many prospective ayahuasca-takers – people likely to have been prescribed antidepressants – struggle with addiction and depression, few shamans know or care to ask about antidepressants like Prozac, which can be deadly when mixed with ayahuasca. Reports suggested that a clash of meds killed 39-year-old Frenchman Fabrice Champion, who died a few months after Briset in an Iquitos-based lodge called Espiritu de Anaconda (which had already experienced one death and has since changed its name to Anaconda Cosmica). No one has been charged in either case.
Nor is anyone monitoring the growing number of lodges offering to train foreigners to make and serve the potentially deadly brew. Rumrrill scoffs at the idea. “People study for years to become a shaman,” he said. “You can’t become one in a few weeks….It’s a public health threat.” Disciples of ayahuasca insist that a shaman’s job is to control the movements of evil spirits in and out of the passengers, which in layman’s terms means keeping people from losing their shit. An Argentine tourist at the same lodge where Briset died reportedly stabbed himself in the chest after drinking too much of the tea. I met a passenger whose face was covered in thick scabs I assumed were symptoms of an illness for which he was being treated. It turns out he’d scraped the skin off himself during an understatedly “rough night with the medicine.” Because of ayahuasca’s power to plow through the psyche, many lodges screen patients for bipolar disorders or schizophrenia. But one local tour guide told me about a seeker who failed to disclose that he was schizophrenic. He drank ayahuasca and was later arrested – naked and crazed – in a public plaza. Critics worry that apprentice programs are churning out ayahuasqueros who are incapable of handling such cases.
Common are stories of female tourists who, under ayahuasca’s stupor, have faced sexual predators posing as healers. A nurse from Seattle says she booked a stay at a lodge run by a gringo shaman two hours outside Iquitos. When she slipped into ayahuasca’s trademark “state of hyper-suggestibility,” things got weird. “He placed his hands on my breast and groin and was talking a lot of shit to me,” she recalls. “I couldn’t talk. I was very weak.” She said she couldn’t confront the shaman. During the next session, he became verbally abusive. Fearing he might hurt her, she snuck off to the river, a tributary of the Amazon, late that night and swam away. She was lucky. In 2010, a 23-year-old German woman traveled to a tiny village called Barrio Florida for three nights of ayahuasca ceremonies. She ended up raped and brutally beaten by a “shaman” and his accomplice, who were both arrested. Last November, a Slovakian woman filed charges against a shaman, claiming she’d been raped during a ceremony at a lodge in Peru.
Even more troubling than ayahuasca is toé, a “witchcraft plant” that’s a member of the nightshade family. Also called Brugmansia, or angel’s trumpet, toé is known for its hallucinogenic powers. Skilled shamans use it in tiny amounts, but around Iquitos, people say irresponsible shamans dose foreigners with it to give them the Disneyland light shows they’ve come to expect. But there are downsides, to say the least. “Toé,” warns one reputable Iquitos lodge, “is potentially very dangerous, and excessive use can cause permanent mental impairment. Deaths are not uncommon from miscalculated dosages.” I heard horror stories. One ayahuasca tourist said, “Toé is a heavy, dark plant that’s associated with witchcraft for a reason: You can’t say no. Toé makes you go crazy. Some master shamans use it in small quantities, but it takes years to work with the plants. There’s nothing good to come out of it.”
Another visitor, an engineer from Washington, D.C., blames toé for his recent ayahuasca misadventure. He learned about ayahuasca on the internet and booked a multinight stay at one of the region’s most popular lodges. By the second night, he felt something was amiss. “When the shaman passed me the cup that night, he said, ‘We’re going to put you back together.’ I knew something was wrong. It was unbelievably strong.” The man says it hit him like a wave. “All around me, people started moaning. Then the yells and screaming started. Soon, I realized that medics were coming in and out of the hut, attending to people, trying to calm them down.” He angrily told me he was sure, based on hearing the bad trips of others who’d been given the substance, they had given him toé. “Ayahuasca,” he says, “should come with a warning label.”
Kyle’s father, Sean, suspects toé may have played a part in his son’s death, but he says he’s still raising the money he needs to get a California coroner to release the autopsy report. Mancoluto couldn’t be reached for comment, but his former benefactor, the securities trader Roberto Velez, now regrets his involvement with Mancoluto. “The man was evil and dangerous,” he says, “and the whole world needs to know so that no one ever seeks him again.” Some of Mancoluto’s former patients believe his brews included toé and have taken to the internet, claiming his practices were haphazard. (He allegedly sat in a tower overseeing his patients telepathically as they staggered through the forest.) One blog reports seeing a client “wandering out of the jungle, onto the road, talking to people who weren’t there, waving down cars, smoking imaginary cigarettes, and his eyes actually changed color, all of which indicated a high quantity of Brugmansia in Mancoluto’s brew.”
Shoemaker says that even though the majority of ayahuasca trips are positive and safe, things have gotten out of hand. “Misdosing with toé doesn’t make you a witch,” he says. “It makes you a criminal.” Velez, whose inspirational ayahuasca story was the focus of the film that sparked Kyle Nolan’s interest, is no longer an advocate. “It’s of life-and-death importance,” he warns, “that people don’t get involved with shamans they don’t know. I don’t know if anyone should trust a stranger with their soul.”